تبلیغات
بینش - مطالب فروردین 1394


آگاهی و روشنایی

به نام روشنایی بخش بینش


موضوع


فهرست عناوین


پیوندها


کانال تلگرام


صفحات جانبی


نویسنده و تنظیم کننده :


ابر برچسب ها


آمار و اطلاعات

آرشیو



تاریخ روز

دریافت کد اوقات شرعی




در این وبلاگ
در كل اینترنت

Admin Logo themebox

قانون ، قانون است


منشا یکی از توجیه های قانون گریز ها ، تبعیض بین قوانین مختلف است :
این قانون ، مربوط به قبل از انقلاب است ،
این قانون ، فقط توسط چند نفر در شورای انقلاب ، تصویب شده است ،
این قانون ، قدیمی و ناظر به مسائل امروز جامعه نیست ،
این قانون ، مربوط به مجلس ..ام است ،
این قانون ، فقط با اختلاف یک رای ، بین موافقین  و مخالفین ، به تصویب رسیده است ،
این قانون ، در شرایطی تصویب شده ، که فلان شرایط و جو سیاسی یا تفکر اقتصادی حاکم بوده است ،
این قانون ، ابهام دارد.
...و توجیهات دیگری از این قبیل.
http://s4.picofile.com/file/8186564600/ghanoon.jpg

اگر قرار باشد هر کسی بر اساس نظرات و  یا تمایلات خود، قوانین را دسته بندی و از اجرای آن شانه خالی کند ، سنگ روی سنگ بند نمی شود. در مقام اجرا ،  تفاوتی بین قوانین نافذ و جاری کشور نیست . از منظر حقوقی هیج قانونی سفید و سیاه ، کم رنگ و پررنگ ، خوب یا بد ، مفید یا مضر و ... نیست . آری تا زمانی که قوانین موضوعه از طریق مجاری ذیربط ، اصلاح  ، تکمیل و یا لغو نشده باشد ، قانون ، قانون است و همه باید به قانون و ساز و كارهاى قانونى كشور التزام عملى داشته باشیم .

1 - بیان مطالب فوق بدین معنا نیست که قوانین موجود بی عیب و  نقص است .
2 - مجریان قوانین ذیربط ، بایستی در هر مورد ایراد و یا نقصی مشاهده میکنند،  از طریق هیات دولت، لایحه تنظیم و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند .
3 - در مواردی که مجریان ،  ابهامی در قوانین داشته باشند ، استفساریه ، تنظیم و تقدیم مراجع ذیربط می نمایند .
4 -  تفسیر قانون اساسی* با شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی با مجلس شورای اسلامی است .
**5 - نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز می توانند، با تقدیم طرح، در مقام اصلاح و تکمیل قوانین مورد نطر برآیند. لازم به ذکر است که طرح های پیشنهادی ، نبایستی بار مالی برای دولت داشته باشد، در غیر این صورت ، محل تامین هزینه های آن را نیز باید پیش بینی کنند*** .
6 - بر اساس ماده 78 قانون شوراها و در اجرای اصل  یكصد و دوم قانون اساسی**** ، شورای عالی استان ها نیز می تواند ، اقدامات لازم قانونی معمول دارد. بنظر میرسد از این ظرفیت قانونی ، تاکنون استفاده لازم ، صورت نگرفته باشد .



*تفاسیر شورای نگهبان از قانون اساسی ، اینجا

** نکته:
مجلس شورای اسلامی در بعضی مجامع و شوراها نماینده دارد ، مانند " شورای نظارت بر صدا و سیما " ، که  توسط مجلس انتخاب و به عنوان " نماینده مجلس شورای اسلامی " ، در آن شورا شرکت می کند . بنظر میرسد ،  با توجه به مسئولیت اصلی نمایندگان ، بهتر است از  عنوان " نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی " ، استفاده کنیم .

*** اصل‏ هفتاد و پنجم قانون اساسی:
طرح‏ های‏ قانونی‏ و پیشنهادها و اصلاحاتی‏ كه‏ نمایندگان‏ در خصوص‏ لوایح‏ قانونی‏ عنوان‏ می‏ كنند و به‏ تقلیل‏ درآمد عمومی‏ یا افزایش‏ هزینه‏ عمومی‏ می‏ انجامد، در صورتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ كه‏ در آن‏ طریق‏ جبران‏ كاهش‏ درآمد یا تأمین‏ هزینه‏ جدید نیز معلوم‏ شده‏ باشد.

**** اصل یكصد و دوم قانون اساسی :
شورای‏ عالی‏ استانها حق‏ دارد در حدود وظایف‏ خود طرحهایی‏ تهیه‏ و مستقیماً یا از طریق‏ دولت‏ به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ پیشنهاد كند. این‏ طرحها باید در مجلس‏ مورد بررسی‏ قرار گیرد.
                                             
جهت ماحظه متن کامل قانون اساسی ، اینجا کلیک بفرمایید .


نظرات() 
مطالب مرتبط : نظم  سخن گو  توجیه 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/03/10

سیب


http://s4.picofile.com/file/8182263350/binesh7.jpg
نقل می کنند: پس از رحلت مرحوم علامه مجلسی(ره) ، از علمای بزرگ شیعه و صاحب کتاب 110 جلدی بحارالانوار، ایشان را در خواب دیدند و پرسیدند چه چیزی موجب نجات شما شد و از بین این همه خدماتی که انجام داده اید ، کتابهایی که نوشته اید و تدریس هایی که داشته اید، کدامیک برای شما نافع تر بود؟ ایشان فرمودند: هیچ کدام از کارهایی که انجام دادم آن اثری را که انتظار داشتم به همراه نداشت و هنگام حساب، هر کدام نقص و ایرادی داشت. پرسیدند پس چه چیزی دست شما را گرفت؟ فرمود: روزی از کوچه ای رد می شدم و سیبی در دستم بود. در این حال زنی  (که گویا یهودی بوده) در حالی که بچه ای در بغل داشت از آنجا عبور می کرد. کودک او نگاهش به سیبی که در دستم بود افتاد . از حرکات او فهمیدم تلاش دارد سیب را از دست من بگیرد. مادرش که متوجه شد، او را منع کرد و دستش را کشید.جلو رفتم و آن سیب را به او دادم.  همین کار باعث خوشحالی آن بچه و مادرش شد . به من گفتند کار صد در صد خالص تو در این دنیا ،همین یک کار بود که هیچ شائبه ای از تملق سلطان، شهرت و فضل علمی ،خود را به رخ دیگران کشیدن و … نداشت!

نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/01/24

توجیه


آیا هدف ، وسیله را توجیه می کند. آیا برای رسیدن به اهدافمان می توانیم از هر وسیله و راهی استفاده کنیم ، گر چه آن هدف بنظر ما بسیار والا ، و آن وسیله ظاهراً  کم اهمیت باشد . بگذارید پاسخ آن را، از کلام امام و  پیشوایمان ، حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب علیه السلام ، دریافت کنیم :

« به خداوند سوگند اگر اقلیم هاى هفتگانه (روى زمین) با آنچه در زیر آسمانهایش قرار دارد به من داده شود تا خدا را با گرفتن پوست جوى از دهان مورچه اى نافرمانى کنم هرگز نخواهم کرد » ; (وَ اللّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الاَْقَالِیمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلاَکِهَا، عَلَى أَنْ أَعْصِیَ اللّهَ فِی نَمْلَة أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَة مَا فَعَلْتُهُ . نهج البلاغه خطبه 224).

در این چند جمله کوبنده و صریح و گویا، امام علی(ع) مى فرمایند: هر گاه بزرگ ترین رشوه هاى متصوّر در جهان که همه روى زمین و قصرها و ثروتها و اموال و زرق و برق های آن باشد  را به من بدهند تا پوست جوى را از دهان مورچه اى بگیرم ، هر گز این کار را نخواهم کرد .

آیا ما هم همینطور فکر می کنیم ؟
ای بابا ، ما روزی ده ها مورچه را زیر پا له می کنیم . این چه سخت گیری و تندروی است که شما اعتقاد دارید؟ . این همه امکانات را می گیریم و  با آن صدها کار خیر و عام المنفعه انجام می دهیم. بخشی از آن را هم صرف بهبود زندگی مورچه ها می کنیم. در اولین گام یک " شهر مورچه ها " با همه امکانات و تسهیلات لازم برای آنها می سازیم . یک مورچه از یک پوست دانه جو محروم شود و در قبال آن، همه مورچه های دنیا ، در رفاه زندگی کنند و از اینگونه توجیهات!

نه جان برادر ، آجری که در کوره ظلم پخته شده و به بمب در حال انفجار تبدیل گردیده است ،  با آن نمی توان بنایی ولو مسجدی برای عبادت خدا ساخت . با هر وسیله و راه غیر مشروع و ظلم حتی به  کوچک ترین جنبنده ، نمی توان به هدف رسید. حکایت اینگونه توجیهات ، حکایت آن فرد جاهلی است که نان می دزدید و به نیازمندان می داد و به خیال باطل خود ، با این کار بر میزان حسنات خود می افزود . قضیه آن را اینجا بخوانید .

آری هر گز هدف ، گر چه مقدس و بزرگ ، وسیله را توجیه نمی کند . مواظب باشیم با این قبیل کج فهمی ها ، خسرالدنیا و الاخره نشویم .


نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/03/10

درجۀ آزادی


 از درس آمار  ، نکته ای به  نام  " درجۀ آزادی " در ذهنم هست. از این اصطلاح بارها برای طرح مطالب با دیگران بهره برده ام . برای مثال  به معادله زیر توجه فرمایید:
X +Y  = 100 ، به نظر شما ، X  و  یا y  ، چه اعداد و مقادیر مثبت و یا منفی می توانند اختیار کنند ؟ پاسخ این است که هر عدد دلخواهی میتواند باشد . در حقیقت "درجه آزادی" برای X و y  بسیار بسیار بالاست.حال اگر به هر دلیلی ، مقدار X را عدد 5 در نظر بگیرید ، با این  انتخاب ، درجه آزادی Y ، یکباره افت کرده و سرنوشت آن ، بخودی خود رقم میخورد  و نمی تواند عددی بجز عدد 95 باشد.

http://s6.picofile.com/file/8186863134/azady.jpg

می توان گفت، انسان تنها موجودی است که کارهایش به صورت غریزی انجام نمی شود و قدرت انتخاب دارد . در طول زندگی بارها بر سر دو راهی و یا چند راهی قرار گرفته و باید مسیر خود را انتخاب کند. قبل از هر انتخابی ، درجه آزادی بالایی دارد، ولی همین که در موردی، انتخابی صورت داد و برای x , عددی رقم زد ، در دل آن تصمیم چندین انتخاب و تصمیم دیگر ، برایش منظور میگردد، و درجه آزادیش در آن موارد کاهش و یا به صفر نزدیک میشود.مثلاً در انتخاب رشته تحصیلی ، شفل، همسر و ....
وقتی میخواهید محلی را برای سکونت اتتخاب کنید ، گزینه های مختلفی دارید ، اما پس از انتخاب محل سکونت، شرایط آن محل، بر شما حاکم میشود و در بسیاری موارد امکان تغییر آنها را ندارید، همسایگان ، هوا ،  ترافیک ، امکانات شهری و ...
یکی از عوامل مهم و سر نوشت ساز در زمان انتخاب و تصمیم گیری ، آگاهی و شناخت است و قبل از هر انتخابی لازم است بقدر  کافی از آن بهره برد.
در یک کلام،  تبعات ، پیامدها و الزامات هر انتخابی را خودمان با اولین انتخاب تعیین می کنیم. اینجاست که باید گفت ، " ز که نالیم که از ماست که بر ماست " .


نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/02/31

گلایه صفر


 من آن صفرم که هیچ ارزش ندارم ، ولی سرخیل میلیون و هزارم

الف از قدرت من الف گردد ، فزاید اعتبارش زاعتبارم

جهان تا هست و تا باقی است اعداد ، نکاهد ذره‌ای از اقتدارم

ولی با این همه قدرت که بینی ، همان صفرم که هیچ ارزش ندارم
http://s4.picofile.com/file/8182266776/binesh10.jpg

چرا بعضی با صفر همزبانی می کنند ؟ و خود را سبک می شمارند . در شعری منسوب به حضرت علی (ع) آمده است . آیا گمان می‌بری تو یك جثه كوچكی هستی؟ در حالی كه جهان بزرگ‌تری در تو پیچیده شده است. (اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِیرٌ وَفِیكَ انطَوَی العَالَمُ الاَكبَرُ) . مسئله در بینش و درک جایگاه و خواسته های ماست. هشیار باش خلقت عالم ز بهر تست ، غیر از خدا هر آنچه بخواهی شکست توست. به تجربه دیده ایم ،مردمی که به آنها القاء کرده بودند شما در حد صفر هم نیستید ، وقتی آگاه شدند  و در کنار اعداد سرنوشت ساز قرار گرفتند ، هم به قدرت واقعی خود پی بردند ، و هم ارزش آن اعداد را میلیون ها برابر بیشتر کردند . چرا که ید اللَّه مع الجماعة



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/02/4

توقف ممنوع


زیرك، كسى است كه امروزش از دیروزش بهتر باشد. 1 -  امام علی (ع)
هر کسى که دو روزش مساوى باشد ( روز بعدش بهتر  نباشد) ، مغبون و زیان کار است. 2 - امام موسی کاظم (ع)

اصلاح وضع موجود ، تن ندادن به شرایط نامطلوب و حرکت به سوی موقعیت و اهداف مورد نظر ، از ویژگیهای مثبت افراد و جوامع زنده و پویا است . توقف و در جا زدن ممنوع و تلاش در جهت رشد و  تکامل و پیشرفت مادی و تعالی معنوی برای هر فرد و جامعه ای ضروری میباشد . سرمایه اصلی ما ، عمر ماست . عمری که مانند قالب یخی در معرض تابش گرمای خورشید در حال آب شدن است . به قول سعدی شیرین سخن، عمر مثل برفی است در مقابل آفتاب مرداد ماه ،" عمر برف است و آفتاب تموز ، اندکی مــاند و خواجــه غره هـنوز ". در حقیقت اصل سرمایه در حال نابود شدن است ، نه اینکه سرمایه باقی است و سودی از آن حاصل نشده است .خسران در همین است. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل




1- اَلكُیِّسُ مَن كانَ یَومُهُ خَیرا مِن أمسِهِ؛غرر الحكم و درر الكلم، حدیث1797
2-  مَنِ استَوى‏ یوماهُ فَهُوَ مَغبُونٌ ، بحار الأنوار،ج 78،ص 326 ، ح5


نظرات() 
مطالب مرتبط : سخن گو 
تاریخ آخرین ویرایش :1394/02/15